
La paraula híbrid denomina a un element format a partir d’altres dos que son de diferent naturalesa entre si. La definició de la paraula ja ajuda a comprendre a grau mes elevat què és la tecnologia híbrida, terme que, com no podia ser d’un altre manera, fa referència a la propulsió del vehicle. Es tracta principalment d’un automòbil amb 2 motors, un elèctric i un altre que pot ser en alguns casos de gasolina ( Honda Civic IMA), en altres dièsel (Citroën C4 Hybride) i excepcionalment adaptats per el seu ús amb biocombustibles (saab Biopower Hybrid Concept, única referència mundial per el moment).
Els vehicles híbrids poden funcionar de dos maneres, en paral·lel o en sèrie. Els que funcionen en paral·lel tant el motor de explosió com l’elèctric poden fer girar les rodes, en canvi en aquell que funciona en sèrie el motor tèrmic solament s’utilitza per a generar l’electricitat que mes tard usarà el propulsor elèctric per moure l’automòbil. No hi ha un tipus millor ni un altre pitjor però els que funcionen en sèrie d’alguna manera s’acosten mes a la no-dependència dels combustibles fòssils, el qual és a totes llums positiu. No obstant, els vehicles en paral·lel son molt mes freqüents que els de sèrie.
En els dos tipus la energia del motor d’explosió, sigui del tipus que sigui, ja sabem d’on prové, però ¿ que hi ha de l’elèctric ? és evident que l’electricitat provindrà d’unes bateries instal·lades en el propi vehicle, però a la vegada aquestes bateries han d’obtenir la seva energia d’algun lloc. La resposta la trobem, en els dos casos en el motor de combustió interna. En el vehicle en paral·lel la energia generada per el motor tèrmic actua sobre les rodes i a més sobre un generador que carrega les bateries en funció de la càrrega existent. En aquell automòbil que funcioni segons un sistema en sèrie el motor actuarà únicament sobre el generador o mecànicament sobre el motor elèctric. També existeixen sistemes secundaris pe obtenir energia però que desenvolupen un paper realment important. Per exemple quan no es trepitja l’accelerador el motor d’explosió es para i elm propi motor elèctric fa la funció de generador per a recarregar les bateries. El mateix sistema treballa quan es pretén frenar exercitant a mes una resistència sobre el propulsor elèctric per relentitzar en lo possible l’avanç del vehicle. Durant la frenada pot acoblar-se al eix un volant d’inèrcia, al trobar-se sincronitzat al moviment de les rodes part de l’energia cinètica del vehicle passa al volant d’inèrcia per el que el cotxe disminueix la seva velocitat. L’energia almacenada es utilitzada per a recarregar les bateries.
Resumint, és una de les opcions mes viables a curt termini i de les mes ecològiques o de les mes contaminats depenent de la procedència de l’energia que s’usi per alimentar els automòbils.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada